Svar: Lang flyvetur og underholdning
13. november 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Anne
Hvor lyder det dejligt med en rejse til Thailand i januar :)
Det lyder som om at I har fået planlagt rejsetidspunkterne rigtig godt. Det er en god idé at rejse om natten, netop for at jeres datter bedre kan sove og turen ikke føles så lang.
Det er altid en god idé at have noget nyt med, noget som hun ikke har set før, fordi nyhedens interesse altid er stor. Derfor er det godt med en lille rygsæk, med lidt små overraskelser, små pakker. Det kan også anbefales at pakke tingene ind, så går der naturligt lidt tid med at få det ud af papiret ...
Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget børn ofte godt kan lide - til små stykker legetøj og her skal man så være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne.
Små bøger er altid en god idé og det kan f.eks. være flap-bøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, når man løfter. Der kan godt gå tid med at løfte flapper og tale om, hvad der er under. Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Nogle gange har Ikea haft billige fingerdukker, men man kan også købe dukker, der passer til specielle eventyr. Det har f.eks. dengamleskole i forskellige udgaver. Men du kan sikkert også finde andre muligheder.
Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Det kan være godt med en blok og nogle store farver, helst noget som ikke smitter af og derfor ikke tusch, men tykke farveblyanter kunne være en idé...
Du kan også medbringe simple puslespil, hvor man skal finde de to brikker der passer sammen. Hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har set at de har haft sådanne små spil i f.eks. Føtex og de plejer ikke at koste ret meget.
Håber du kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske